Klikk-Hoya

fredag 13. juli 2012

Ord for dagen


 Kan du smile gjennom tårer  

Kan du smile gjennom tårer 
når din drøm blir knust til støv?
Kan du skimte nye vårer
gjennom høstens visne løv?

Kan du miste dine venner 
for din tanke og din tro, 
og stå ensom når de brenner
fellesskapets trygge bro?

Kan du tilgi dem som smiler 
skjevt når alt går deg imot, 
og som skyter hånens piler 
i din såre hjerterot?

Kan du glemme sorg og smerte
spott og urett, hån og svik, 
uten bitterhet i hjertet 
er du meget meget rik. 
~

Dette diktet fant jeg for mange år siden, og med det samme jeg så det så tenkte jeg at det måtte være skrevet for meg. Det var det jo selvsagt ikke. Jeg vet fortsatt ikke hvor det kommer fra, men mener at det er gjendiktet av André Bjerke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar